Jeg tilbyder alle former for vaccination. Vaccinationsprogrammet for jeres kæledyr afhænger i høj grad af livsstil og miljøpåvirkning. Ud fra dette rådgiver jeg jer, således at jeres kæledyr får den rigtige vaccination. I 2019 oplevede i en stigning i antallet af kennelhoste. Derfor er min anbefaling, at hunde – udover standardvaccinen – også vaccineres mod kennelhoste.

Rejse med kæledyr

En del holder af at tage deres kæledyr med på ferie. Og det kan som ofte også lade sig
gøre.

Reglerne er klare:

• Rejse inden for EU kræver pas, chip og rabiesvaccination. Obs ved opstart af
  • rabiesvaccination, må dyret først rejse 21 dage efter vaccination. Rabiesvaccination gælder
  • i tre år, og det anbefales derfor at holde den ved lige.
  • Rejse uden for EU er landeafhængigt.
  • Sydfyn- og Øhavets Mobildyrlæge udsteder pas og kan gøre jeres kæledyr rejseklar.
  • Samtlige regler fremgår af Fødevarestyrelsens hjemmeside.
  • Rejse uden for EU er landeafhængigt.

Vedbæk Mobildyrlæge udsteder pas og kan gøre jeres kæledyr rejseklar.

Samtlige regler fremgår af Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Uddybende

Læs mere på www.fvst.dk, hvis du skal rejse til udlandet med dit kæledyr. Hvert land har deres egne regler for indførsel af kæledyr.

Skal hunden med sydpå i ferien, er det være en god ide at få den vaccineret mod sygdommen Leismaniose. Leismaniose er en sygdom, der opstår ved, at hunden bliver stukket af en lille flue (ikke at forveksle med myg). Insektet overfører en parasit i hundens blod. Den findes i de sydeuropæiske lande som Italien, Spanien og Grækenland. Parasitten trænger ind i cellerne på hunden, og symptomerne vil typisk være mangel på ædelyst, feber on/off, hårtab omkring øjnene og træthed. Sygdommen er uhelbredelig. I Danmark er sygdommen oftest set i forbindelse med græske gadehunde, der er kommet til Danmark eller andre hunde importeret syd fra.Hunden kan vaccineres mod sygdommen med vaccinen CaniLeish, der produceres af firmaet Virbac. Vaccinationen skal forberedes i god tid før afrejsen. Hunden skal have 3 injektioner med 3 ugers mellemrum for at opnå immunitet. Herefter skal hunden vaccineres en gang hvert år for at opretholde immuniteten.

Hunden skal være mindst 6 måneder, før den vaccineres. Man bør kun vaccinere sunde og raske hunde mod Leismaniose. Derfor skal hunden have en grundig sundhedsundersøgelse inden vaccinationen. Har hunden aldrig været sydpå, kan vaccinationen derfor uden problemer gives. Har hunden været sydpå og/eller er under mistanke for at have sygdommen, anbefales det at hundes testes med en blodprøve, før vaccinationen gives.